Białko jako istotny składnik odżywczy

Osiąganie sukcesów w sporcie wymaga nie tylko pełnego zaangażowania w trening, ale i przede wszystkim w pozostałe obszary, jakimi są prawidłowe odżywiania oraz regeneracja. W tym artykule postaram się przybliżyć nieco tematykę roli odżywiania w sporcie, opierając się przede wszystkim na funkcji białka w odżywianiu osób uprawiających sporty.

Białko to podstawowy makroskładnik naszej diety (obok węglowodanów oraz tłuszczy), którego wysoka podaż jest wskazana w przypadku osób uprawiających sport. Dlaczego podaż białka w diecie jest tak ważna? Przede wszystkim utrzymanie zrównoważonego/dodatniego bilansu azotowego zapewnia zachowanie albo przyrost masy mięśniowej. Zachowanie lub przyrost masy zależy od wielu czynników, a przede wszystkim od ogólnej kaloryczności diety, udziału poszczególnych makroskładników w diecie, a ponadto od specyfiki treningu.

W zależności od uprawianej dyscypliny sportu, zapotrzebowanie na białko jest różne. Zachowanie prawidłowego bilansu azotowego np. wśród osób uprawiających sporty siłowe waha się na poziomie 1,8 – 2,4g/kgmc i różni się w zależności od  takich czynników jak płeć czy intensywność treningów. Zakładając powyższe wartości, przyjmuje się, że mężczyzna w wieku około 25 lat, trenujący sporty siłowe, stosujący trening o umiarkowanej intensywności powinien spożyć około 2,2g białka na kilogram masy ciała. Dla szerszego zobrazowania, ten sam osobnik uprawiający dyscyplinę stricte wytrzymałościową potrzebuje znacznie mniej, bo około 1,6 – 1,8kgmc.

Wiemy już czym jest białko, a ponadto odpowiedzieliśmy sobie na pytanie odnośnie jego roli w przypadku osób uprawiających sport. Jak zatem dostarczyć wymaganą ilość białka w naszej codziennej diecie? W zależności od indywidualnych preferencji, jakimi są walory smakowe oraz zasobność portfela w kwestii podaży białka istnieje pełna gama produktów. Począwszy od produktów popularnych, jakimi niewątpliwie jest mięso białe, a w szczególności drób, przez popularny ostatnimi czasy nabiał, zaś na bogatych w kwasy Omega-3 i Omega-6 ryby. Należy pamiętać, że dobór produktów powinien być oparty przede wszystkim na wkomponowanie ich do diety, patrząc przez pryzmat udziału pozostałych makroskładników. Trudno bowiem wpleść tłuste ryby do diety o wysokich wartościach białka oraz wysokiej podaży węglowodanów, a niskiej podaży tłuszczu.

Czy prawidłowe utrzymanie prawidłowego poziomu białka w naszej diecie jest trudne? Moim zdaniem nie. Półki sklepowe uginają się wręcz od produktów, które można dobierać nie tylko na podstawie naszych walorów smakowych, ale i również zasobności portfela. Nie ma tu zatem mowy, o jakichkolwiek wymówkach… 😉

sklep.kfd.pl

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena: 10.0/10 (1 głos)
VN:F [1.9.22_1171]
Oceny: +1 (z 1 głos)